باکتری های دهان ، خطر ابتلا به سرطان پانکراس (لوزالمعده) را افزایش می دهند . بر اساس مطالعات موسسه بهداشت دهان و دندان انگلستان ، بیماری های لثه و سرطان پانکراس با یکدیگر در ارتباطند .

این مطالعه نشان می دهد که گونه های خاصی از باکتری های ایجاد کننده بیماری لثه ، خطر ابتلا به سرطان پانکراس را دو برابر می کنند. از سوی دیگر، باکتری های بی خطر موجود در محیط دهان ، خطر بروز این سرطان را ۴۵ درصد کاهش می دهند . در یکی از مطالعات این موسسه که در سال ۲۰۰۷ انجام شد ، مشخص گردید که در مردان با تاریخچه ابتلا به بیماری های لثه، خطر ابتلا به سرطان پانکراس ، ۶۴ درصد بیشتر از سایر مردان است .

بیماری های لثه,عفونت لثه,التهاب لثه

علایم سرطان پانکراس که به اندازه ، نوع بافت و محل قرارگیری تومور (غده) بستگی دارد ، عبارتند از :

• کاهش اشتها
  • یرقان (زرد شدن پوست و چشم ها)
  • درد در قسمت فوقانی شکم
  • ایجاد لخته خون در عروق
  • افسردگی شدید
  • دیابت

تحقیقات اخیر نشان داد که سرطان پانکراس عامل ۷۹۰۱ مورد مرگ از ۲۰۱۰۴ فرد مبتلا به این بیماری بوده است و در انگلستان تنها ۴ درصد از مبتلایان به این نوع سرطان ، بیش از ۵ سال زنده بوده اند .

دکتر “کارتر”، مدیر موسسه بهداشت دهان و دندان انگلستان، تاکید می کند که با مشخص شدن ارتباط بین بیماری های لثه و سرطان پانکراس، مردم باید بیشتر از قبل به نقش حیاتی و اهمیت رعایت بهداشت و سلامت دهان و دندان توجه کنند . خوشبختانه این امر ساده بوده و به راحتی قابل انجام است.

این موسسه، برای حفظ سلامت دهان و دندان ، رعایت نکات زیر را ضروری می داند:

• استفاده از مسواک به مدت ۲ دقیقه و ۲ بار در روز با استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید
  • کاهش مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی قند
  • مراجعه منظم به دندانپزشک

اختلالاتی همچون تورم و خونریزی لثه در حین مسواک زدن، بوی بد دهان، لق شدن و افتادن دندان و بروز علایم عفونت های دهانی ، نشان دهنده ابتلا به بیماری های لثه است. در صورت مشاهده هر یک از این علایم، فورا به دندانپزشک مراجعه کنید.