شیار بندی دندان یا فیشورسیلانت

در سطح دندان های عقب معمولا فرورفتگی و شیارهایی وجود دارد که به آنها فیشور گفته می شود و خوب تمیز کردن آنها کار دشواری است . در دهه ی 1960 شیوه ای برای پوشش دادن این فیشرها به نام فیشورسیلانت ابداع شد .

این روش شامل قرار دادن یک ماده پرکننده در فیشرهای دندان ها است . با گذشت زمان ، این روش به پیشرفت های قابل ملاحظه ای دست پیدا کرده است ، به طوری که اکنون نه تنها می توانیم از این روش به عنوان یک اقدام پیشگیرانه استفاده کنیم، بلکه یک روش غیرتهاجمی برای مسدود کردن نشانه های اولیه پوسیدگی و ممانعت از پوسیدگی بیشتر دندان ها است. فیشورسیلانت ها از زمان تولید مورد مطالعه قرار گرفته اند و نشان داده شده است که خطر پوسیدگی دندان را بین 33 تا 71 درصد کاهش می دهد . علی رغم تفاوت در میزان کارایی ، ثابت شده است که فیشورسیلانت ها یک اقدام موثر برای پیشگیری از پوسیدگی هستند .

سيلانت‌ ها موادي هستند كه به‌صورت يك لايه نازك درون شيارهاي سطح جونده دندان‌هاي آسياي دائمي بچه‌ها قرار مي‌گيرند و به كمك آن ها اين شيارها صاف مي‌شوند . با صاف شدن شيارهاي دندان ، از گير كردن مواد غذايي بين اين دندان‌ها كاسته شده و احتمال پوسيدگي آنها كاهش مي‌يابد.
اولين دندان دائمي آسياي كودكان در سن 6 سالگي در انتهای دهان مي‌رويد ( بدون آنكه دندان شيري لق شده و بيفتد. ) اغلب والدين نسبت به وجود اين دندان و يا دائمي بودن آن بي‌اطلاعند .

شیار بندی دندان,فیشورسیلانت

از آنجايي كه اين دندان تقريبا همزمان با ورود بچه‌ها به مدرسه و استفاده زياد آنها از تنقلات ، درمي‌آيد ، لازم است كه به شدت از آن مراقبت شود . اين دندان‌ها يكي از مهم‌ترين كانديدها براي فيشورسيلانت هستند و به محض رويش كامل آنها بايد عمل فيشور سيلانت براي آنها انجام شود.

به دنبال رويش ساير دندان‌هاي آسياي دائمي، آنها نيز بايد فيشور سيلانت شوند. فيشور سيلانت براي دندان‌هايي قابل انجام است كه بدون پوسيدگي باشند و بيش از 4 سال از رويش آنها نگذشته باشد.

شیار بندی دندان یا فیشورسیلانت یک راه بدون درد و بی خطر برای محافظت از پوسیدگی دندان های دائمی اطفال است .

فیشور سیلانت با شیار بندی برای افراد زیر توصیه می شود:


  • کودکانی که تازه دندان آسیای آنها درآمده است
  • بزرگسالانی که در مورد بهداشت دندان خود ابراز نگرانی می کنند
  • بزرگسالانی که به صورت طبیعی فیشورهای عمیقی دارند
  • بزرگسالانی که زیاد دچار پوسیدگی دندان می شوند

مزایای فیشورسیلانت


قرار دادن فیشورسیلانت بر روی دندان ها باعث می شود که در دوران کودکی نیازی به پرکردن دندان نباشد و از این رو ترس از دندانپزشکی را از بین می برد و از مراجعه دائمی به دندانپزشک برای معاینه دندان و سلامت دندان پشتیبانی می کند. فیشورسیلانت برای پیشگیری از پوسیدگی دندان های دائمی تازه درآمده کودکان و درمان پوسیدگی آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض فیشورسیلانت


از خطرات سیلانت ها این است که بخشی از سیلانت ها جدا می شود و بخشی به دندان می چسبد یا سیلانت به خوبی روی دندان را پوشش نمی دهد . در صورتی که این اتفاق بیفتند ، دندان مورد نظر دچار پوسیدگی می شود و وقتی پوسیدگی تشخیص داده شد باید قسمت زیادی از دندان پر شود .