ایمپلنت فوری از لحاظ تکنیک کارگذاری و شرایط موجود با  ایمپلنت های دیگر متفاوت است بدین معنی که اگر طول و عرض استخوان مناسب باشد و تراکم استخوان هم ایده ال باشد نیاز نیست برای کاشت پروتز ۳ ماه صبر کنیم در روز جراحی پروتز موقت نصب می شود یعنی بعد از ۳ تا ۵ ماه با پروتز فاینال تعویض می شود .

مزیت این پروتز اولیه این است که از مواد پلاستیکی سبک ساخته میشود و از جنس فلز یا پرسلن نیست و کمی کوتاهتر است که فشار کمتری ایجاد کند تا زمانی که جوش خوردن ایمپلنت اتفاق بیفتد (۳ تا ۵ ماه).در کاشت ایمپلنت فوری گیر اولیه استخوان  باید به۶۰تا ۷۰ نیوتن برسد اما در شرایط عادی این گیر ۲۵ تا ۳۰ نیوتن است . اگر تراکم استخوان مناسب نباشد نمیتوان این ۶۰ نیوتن فشار را به ان وارد کنیم و در واقع  ایمپلنت فوری تلقی نمیشود.

مزایای ایمپلنت فوری :

ایمپلنت فوری بیشتر برای دندانهای جلویی استفاده میشود که در زیبایی بسیار حائز اهمیت هستند و احتیاج به جایگزینی فوری داریم که فاز بی دندانی نداشته باشیم .

در دندانهای کرسی فقط در صورتی که گروهی باشند این کار را انجام میدهیم در این مورد اگر بی دندانی به صورت تک دندان باشد با وجود ۶۰ نیوتون فشار هم به صلاح نیست این کار انجام شود در نهایت تمام اینها بستگی به شرایط فرد دارد لازم به ذکر است که پروتز ثابت خیلی محکم است و برای استفاده ۱۵ تا ۲۰ سال ساخته می شود و چون ایمپلنت جوش نخورده نمیتوان این فشار را به استخوان آن وارد کرد و حتما نیاز به یک پروتز سبک است تا زمانی که کاملا استخوان جوش بخورد .

ایمپلنت,کاشت ایمپلنت,ایمپلنت دندانی

از مزایای دیگر این پروتز موقت قابل سایش بودن آن است که باعث میشود فشارهای حاصل از جویدن به خود پروتز وارد شود نه به ریشه دندان زیرا که برای جوش خوردن استخوان باید هیچ حرکتی وجودنداشته باشدبنابراین واردشدن فشاربه ناحیه میتواند منجربه جوش نخوردن ایمپلنت شود.در واقع با از بین رفتن این پروتز موقت هیچ آسیبی به ایمپلنت وارد نمیشود.

دیگر موارد ایمپلنت فوری زمانی است که تعداد زیادی دندان درکنار هم از دست رفته باشد یا به طور مثال یک فک کامل بی دندان وجود داشته باشد در این شرایط تمامی نواحی بی دندانی ایمپلنت شده و در روز جراحی توسط یک پروتز موقت بهم متصل می شود این باعث شده که ایمپلنت ها به هم متصل و در اصطلاح کلاف شوند که خود به خود در ثبات ریشه ها کمک کرده و جلوگیری از تکان خوردن احتمالی می شود با این شرایط می توان امیدوار بود که ریشه ها در جایگاه استخوانی خود ثابت شده اند و احتمال جوش خوردن تا حد بالایی زیاد می شود و پس از گذشت ۳ تا ۵ ماه که لثه شکل نهایی خودش را پیدا کرد میتوان پروتز موقت را با دائمی جایگزین کرد.

معایب ایمپلنت فوری :

ایمپلنت فوری ۱۰ تا ۱۵ درصد امکان موفقیت درمان ایمپلنت را کاهش میدهد و ما این روش را به کسانی پیشنهاد میکنیم که اصلا قادر به تحمل فاز بی دندانی نیستند و درشرایط ایده ال استخوانی نیاز دارند که همزمان با کشیدن دندان ایمپلنت و پروتز موقت هم داشته باشند.

از لحاظ هزینه به علت اینکه شما یک پروتز موقت هم به صورت اضافه دریافت میکنید مقداری بیشتر است در واقع شما هزینه یک پروتز اضافه را پرداخت می کنید.

مراحل انجام ایمپلنت فوری :

-روز اول جلسه جراحی قسمت ریشه و ساخت پروتز موقت

-در فک پایین پس از ۳ ماه و در فک بالا بعد از ۵ ماه قالبگیری مجدد انجام میشود و پس از حدود ۲ هفته پروتز نهایی ساخته و جایگزین پروتز موقت می شود

-در شرایط بی دندانی کامل ایمپلنت فوری در روز جراحی به اتصالات دست دندان وصل می شود و در همان روز به دست دندان متصل می شود یعنی در این شرایط دیگر نیازی به ساخت پروتز موقت نمی باشد و فقط در ۱ جلسه ریشه ها جراحی شده و اتصالات به پروتز و ایمپلنت وصل میشود و از همان روز اول پروتز شکل میگیرد.