بلیچینگ روشی است كه با استفاده از تركیبات شیمیایی پروكسید هیدروژن رنگ دندان ها را سفید تر می كند. بلیچینگ دندان بر روی دندان هایی که به طور ژنتیکی تیره رنگ هستند و مینای آن ها از نظر ساختمانی مشکل نداشته باشد به خوبی موثر است.

بلیچینگ یک روش درمانی است که توسط دندانپزشک زیبایی و ترمیمی انجام می‎شود . در این روش، سفید کردن دندان ها و رفع بد رنگی و رنگدانه‎ها‎یی که به مرور زمان باعث تغییر رنگ دندان ها شده‎اند ، هدف اصلی می باشد . در برخی موارد ممکن است تغییر رنگ دندان ها حاصل عوامل ژنتیکی باشد که اگر چه درمان آنها با این روش مشکل بوده اما غیرممکن نیست و می توان در بیشتر موارد، برای اصلاح طرح لبخند از آن استفاده نمود که نتیجه آن دندانهایی سفید و زیبا خواهد بود.

اگر چه میزان ماندگاری درمان و سفید کردن دندان ها بواسطه بلیچینگ ، بسته به جنس دندان ها و نوع رنگدانه‎ها‎ی رسوب کرده بین دندانها متغیر است ، اما نمی توان نقش مراقبت‎ها‎یی که باید پس از درمان صورت بگیرد را از نظر دور داشت . در پیش گرفتن یک رژیم غذایی مناسب و استفاده کمتر از غذاها و نوشیدنی‎ها‎ی رنگدانه دار، در میزان ماندگاری بلیچینگ موثر است. ضمن اینکه این روش باید هر چند وقت یکبار تکرار شود تا رنگ دندان ها به صورت دائمی سفید بماند . استفاده از خميردندان‎ها‎ی ضد حساسيت یکی از نکاتی است که پس از درمان باید رعایت شود. 

bleaching,بلیچینگ دندان

چه افرادی از مزیت‌های بیلیچینگ  بی‌بهره می‌مانند؟

مشکل اساسی ما در بیلیچینگ با افرادی است که در یک بازه زمانی مادرشان در زمان بارداری از آنتی‌بیوتیک خاصی استفاده کرده باشند که معمولا روش بیلیچینگ برای این افراد به خوبی جواب نمی‌دهد . البته باید به این نکته اشاره کنم که‌ تعداد این افراد خیلی کم است. خوشبختانه در کشور ما مصرف این آنتی‌بیوتیک‌ها که در راس آنها تتراسایکلین قرار دارد، در زمان بارداری کم شده است.

اما در کشور ما افراد دیگری هم وجود دارند که به روش بیلیچینگ جواب خوبی نمی‌دهند ؛ افرادی هستند که دچار فلوروزیس (کسانی هستند که در مناطقی زندگی می‌کنند که فلوراید آب بیش از حد طبیعی است) شده‌اند . در این افراد به‌دلیل قرار گرفتن فلوراید آب به‌صورت الگوی خاصی (ساختار دندان لایه‌لایه تشکیل شده است که این لایه‌ها به‌دلیل وجود فلوراید رنگ گرفته‌اند) ‌بیلیچینگ جواب نمی‌دهد . توصیه می‌کنیم که این دسته از افراد نام برده شده بیلیچینگ دندان انجام ندهند و از بقیه درمان‌های زیبایی استفاده کنند‌.

اگر رنگ گرفته شده مطلوب به نظر رسید ما به بیماران توصیه می‌کنیم یک مرحله بیلیچینگ هم استفاده کنند. به این صورت که مواد بیلیچینگ را با یک تری ساخته شده ، مخلوط کرده و بیمار بعد از انجام مرحله داخل مطب این مواد را دو هفته تا یک ماه با توصیه‌هایی که به او داده می‌شود از این مواد استفاده کند. هدف از این کار یک مقدار تقویت بیلیچینگ انجام شده و از آن مهم‌تر ثبات و پایداری رنگ پاک شده است . معمولا بیلیچینگ Home ( بیلیچینگ در منزل ) به تنهایی نمی‌تواند کمکی کند ولی ترکیب این دو با هم جوابدهی بالایی دارد. به هر حال تا سه‌بار بلیچینگ قابل انجام است و بهتر است فاصله‌ای بین این مراحل باشد.