با توجه به شرایط خاص دوران بارداری که دندان‌ها بیش از قبل مستعد پوسیدگی هستند باید مادر مراقبت ویژه از دندان‌ ها داشته باشد.

مسواک زدن و نخ کشیدن دندان‌ ها بعد از هر وعده غذایی اگرچه در هر شرایطی مهم است ولی در دوران بارداری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و باید با دقت بیشتری انجام شود. استفاده از دهان‌شویه هم برای زنان باردار ضروری است.

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است . معمولا در دوران بارداری پزشک زنان توصیه‌های لازم را به مادر می‌کند تا کمبود مواد معدنی جبران و استحکام دندان‌ها حفظ شود . در این دوران بیشتر پزشکان با توجه به وضعیت مادر مصرف کلسیم و ویتامین C را توصیه می‌کنند و مادران نباید در مصرف این داروها سهل‌انگاری کنند ، چون علاوه بر سلامت و رشد نوزاد سلامت دندان‌ ها هم به این موضوع وابسته است.

در بعضی از زنان بارداری موجب مشکلات دندان مثل بیماری لثه و افزایش احتمال ابتلا به پوسیدگی دندان می شود. حفظ بهداشت دندان در خانه و کمک گرفتن از دندان پزشک تضمین کننده این است که دندان شما در طول بارداری سالم باقی می ماند. تولد زودتر از موعد ممکن است در اثر بیماری پریودنتال که عفونت مزمن لثه ها است باشد.

در بعضی از زنان بارداری موجب مشکلات دندان مثل بیماری لثه و افزایش احتمال ابتلا به پوسیدگی دندان می شود. در طول دوره بارداری، هورمون های افزایش یافته شما ممکن است بر واکنش بدن به پلاک ( لایه جرم روی دندان ها) تاثیر بگذارند.

دندان درد در بارداری

بارداری و پوسیدگی دندان

پوسیدگی عامل درد دندان است. حال با این دندان درد دوران بارداری چه کنیم ؟! بهترین زمان برای درمان های دندانپزشکی سه ماهه دوم بارداری است . اما تحت شرایط خاص که اولا کمترین استرس حین درمان باید متوجه مادر باشد. ثانیا اگر نیاز به انجام گرافی در حین درمان باشد، باید حتما از روپوشهای سربی استفاده شود.
اما به هر حال در هر زمانی از دوران بارداری که هستید و دندان درد در حاملگی به سراغتان آمد، مراجعه به دندانپزشک بهترین راه حل است. دندانپزشکان برای موقعیت های اورژانس آموزش دیده اند و میتوانند آرامش را به شما برگردانند تا بعد از فارغ شدن جهت انجام درمان اساسی اقدام کنید.
با این حساب از خود درمانی با مسکن های متنوع در دوران بارداری جدا بپرهیزید و در عین حال نیازی به تحمل دندان درد حاملگی ندارید و با یک ویزیت دندانپزشک اقدامات لازم جهت کنترل دندان درد شما انجام خواهد گرفت.
ضمنا از سوالات رایج مادران باردار این است که آیا بی حسی های دندانپزشکی برای جنین مضر است ؟! در پاسخ باید گفت در دوران بارداری از بی حسی های بدون اپینفرین استفاده میشود که در دوز مورد استفاده در دندانپزشکی مجاز است. در ضمن داروهایی که توسط دندانپزشکتان تجویز میشود متناسب با شرایط موجود شماست ، بنابراین استفاده از آنها بلا مانع است.

پیشگیری از دندان درد و مشکلات دهان و دندان در بارداری

در طول بارداری کلسیم بیشتری مصرف کنید

بایستی در طول بارداری میزان مصرف کلسیوم را افزایش دهید. کلسیوم کافی باعث محافظت از توده استخوان شما و برآورده سازی نیازهای غذایی نوزاد در حال رشد شما می شود.

منابع مناسب کلسیوم در رژیم غذایی شامل شیر، پنیر،ماست، شیرسویای کم چرب می باشد.

در طول بارداری ویتامین دی بیشتری مصرف کنید ….

ویتامین دی به بدن کمک می کند تا از کلسیم استفاده کند. منابع مناسب ویتامین دی شامل موارد زیر است :

• پنیر
  • کره گیاهی
  • ماهی های چرب مثل ماهی آزاد

درمان دندان درد در دوران بارداری کمی با زمان های دیگر فرق دارد. برخی از کارهای پیشگیرانه را می توان در منزل انجام داد و برای شماری دیگر باید به دندان پزشک مراجعه کرد. ذکر این نکته لازم است که باید حتما به دندانپزشک بگویید که باردار هستید تا از عکس برداری رادیوگرافی پرهیز کند و فقط در صورت اضطرار و نیاز با رعایت نکات خاصی آن را انجام دهد و سپس به ترمیم دندان هایتان بپردازد. دندانپزشکتان می تواند در صورت لزوم برای تسکین درد شدید دندان از داروهای مسکن مناسب که به جنین آسیبی نمی رسانند تجویز کند . اگر چرک، عفونت یا آبسه در محل دندان هایتان مشاهده کردید ، حتماً به دندانپزشک مراجعه نمایید.