آنچه باید درباره درمان ریشه دندان بدانیم …

اگر دندا‌‌نهایتان بیش از اندازه حساس شده و در طول شب به خاطر درد دندان از خواب بیدار می‌شوید ممکن است نیاز به بررسی دندان‌های خود توسط یک متخصص ریشه دندان داشته باشید .

عوامل بسیاری می‌توانند به ناحیه پالپ و اعصاب دندان آسیب وارد کنند اما تشخیص بموقع و مراجعه زودهنگام به پزشک نقش مؤثری در درمان این بیماری و حفظ سلامت و ظاهر دندا‌‌نهایتان دارد.

افرادی که دندان‌هایشان به سرما یا گرما حساس است و مدتی طول می‌کشد تا بهبود پیدا کند یا به هنگام فشار یا جویدن روی دندان‌ها احساس ناراحتی می‌کنند یا در اثر درد شدید دندان شب هنگام از خواب بیدار می‌شوند، ممکن است نیازمند درمان ریشه باشند.

درمان ریشه که به غلط عصب کشی یا عصب کُشی نامیده می‌شود زمانی صورت می‌گیرد که پوسیدگی از مینا و بعد از آن عاج دندان عبور کرده و به بافت زنده داخل دندان که حاوی اعصاب و عروق خونی است و اصطلاحاً پالپ نامیده می‌شود می‌رسد و موجب عفونی شدن آن می‌شود اما علت عفونت یا التهاب پالپ همیشه پوسیدگی نیست.
در صورت تعویض مکرر پرکردگی وسیع دندان ، ترک یا شکستگی قسمتی از دندان و گاهی در مواردی که بیماری پیشرفته لثه وجود دارد نیز ممکن است بافت پالپ دچار التهاب شود.

درمان ریشه

در این صورت ممکن است دندان‌های افراد ابتدا به سرما و بعد از مدتی به گرما حساس شود و مدتی طول بکشد تا بهبود یابد. سپس با پیشرفت بیماری و از بین رفتن بافت زنده داخل دندان، در حالی که بافت داخل دندان به سمت عفونی شدن می‌رود، معمولاً احساس می‌شود که درد دندان در حال کم شدن است. فرد در این زمان ممکن است فکر کنند که بیماری دندانشان در حال بهبود است و به دندانپزشک مراجعه نکنند ، در این صورت عفونت پالپ بتدریج از سوراخ انتهای ریشه وارد استخوان اطراف دندان شده، کم کم موجب ایجاد ورم یا آبسه در اطراف آن می‌کند.

در این هنگام ناجی دندان افراد، یک متخصص درمان ریشه یا دندانپزشک عمومی است که در زمینه درمان ریشه مهارت کافی دارد. متخصص درمان ریشه آموزش‌های پیشرفته تری در زمینه تشخیص درد دندان و درمان ریشه دیده است و با استفاده از تکنولوژی بالا همچون بزرگنمایی و رادیوگرافی دیجیتال به طور مؤثرتری اقدام به درمان دندان عفونی افراد می‌کند. اکثر اوقات بیماران قبل از درمان اضطراب زیادی از تجربه درد در طول درمان دارند.
این افراد باید به خاطر داشته باشند که درمان ریشه به منظور حذف عفونت و درد آن‌ها انجام می‌شود و نه ایجاد درد.

درصورتی که دندانپزشک دارای تجربه و مهارت کافی در زمینه درمان ریشه باشد با انتخاب مناسب نوع ماده و تکنیک بی‌حسی موضعی، بیمار در طول درمان ریشه کاملاً راحت بوده و چیزی را احساس نخواهد کرد.

البته در صورتی که فرد با درد شدید دندان و در حالت اورژانس به دندانپزشک مراجعه کند باید صبور‌تر باشد زیرا بی‌حس شدن دیر‌تر اتفاق می‌افتد. پس از تزریق بی‌حسی موضعی دندانپزشک به آرامی بافت پالپ عفونی را از کانال‌های ریشه برمی دارد، سپس فضاهای داخل ریشه را پاک‌سازی کرده و جهت جلوگیری از عفونت مجدد آن‌ها را کاملاً مهر و موم می‌کند ؛ درمان ریشه ممکن است زمانبر باشد اما معمولاً در طول یک یا دو جلسه تکمیل می‌شود .

به خاطر داشته باشید اغلب درمان ریشه و حفظ دندان طبیعی نسبت به درمان‌های جایگزین همچون ایمپلنت درمانی با هزینه کمتر و دوام بیشتری هستند . خوب است بدانید که هیچ چیز شبیه دندان طبیعی شما نخواهد بود.