بسیاری از افراد، قبل از مراجعه به دندان‌پزشکی برای دندان درد خود دارو مصرف می‌کنند. برخی از این بیماران که شکایت اصلیشان «درد» دندان است، به جای اینکه به ضد درد‌ها بسنده کنند ، به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها هم روی می‌آورند.

در مواجهه با بیماران بسیار پیش می‌آید با این جمله مواجه شویم که چون دندانم عفونت کرده بود آنتی‌بیوتیک خوردم یا اینکه بسیاری از بیماران در مراجعه می‌پرسند که آیا دندان من عفونی است یا نه؟

واقعیت این است که طبقه بندی به نام دندان « عفونی » یا « غیر عفونی » در دندان پزشکی و در شاخه درمان ریشه آن، وجود ندارد. از سال‌های دور عاملیت باکتری‌ها در پوسیدگی دندان‌ ها توسط محققان ثابت شده است. باکتری‌ها عامل اصلی پوسیدگی دندان و ناراحتی‌های متعاقب آن هستند. دندانی که در هر درجه‌ای پوسیده شده باشد، در واقع یک عفونت باکتریایی به شمار می‌رود. بعد از مدتی این تهاجم باکتری‌ها و تولیدات آن‌ها به سمت مرکز دندان و کانال‌های ریشه (جایی که حاوی عروق خونی، لنفی، اعصاب و سلول‌های زنده است و پالپ نامیده می‌شود) ممکن است فرآیندی را ایجاد کند که همه پالپ دچار تغییرات برگشت ناپذیر شود. در این زمان است که درمان کانال ریشه (به اصطلاح بیماران عصب کشی) صورت می‌گیرد تا همه بافت پالپی در دندان‌های بالغ خارج شود.

دندان درد

گاهی بافت پالپی داخل دندان آنقدر مورد تهاجم باکتری‌ها و تولیدات آن‌ها قرار می‌گیرد که استخوانی که دور ریشه دندان قرار گرفته و با پالپ دندان هم (بیشتر ازسوراخ انتهای ریشه) در ارتباط است، به تدریج شروع به از بین رفتن می‌کند. در تمام این موارد از ابتدا تا انت‌ها، ما با تهاجم باکتری‌ها مواجه هستیم و همه این‌ها از نقطه نظر پزشکی، «عفونت» به شمار می‌روند!
ولی درمان هیچ کدام از این به اصطلاح عفونت‌ها (از پوسیدگی ساده تا آبسه یا ضایعه استخوانی در اطراف انتهای ریشه) آنتی‌بیوتیک نیست! چون این عفونت‌ها در محل‌هایی محصور شده‌اند که آنتی‌بیوتیک‌ها به آن‌ها نمی‌رسند یا خیلی خیلی کم می‌رسند. درمان‌های دندان‌پزشکی که شامل خارج کردن «علت» این عفونت‌ها (یعنی باکتری‌ها و محصولات آنهاست) مشکل بیماران را حل می‌کند.

نتیجه اینکه برای دندان دردتان ، قبل از مراجعه آنتی‌بیوتیک نخورید! چون عملا اتفاقی نمی‌افتد و درمانی صورت نمی‌گیرد! حتی با وجود تورم محدود و آبسه و… هم در بسیاری از موارد دندانپزشک درمان موضعی روی دندان شما انجام می‌دهد و مشکلتان با درمان‌های دندان‌پزشکی توسط خود دندانپزشک حل می‌شود. بدون اینکه آنتی‌بیوتیک نیازی به تجویز داشته باشد. بعد از درمان عصب کشی هم اغلب نیازی به تجویز آنتی‌بیوتیک نیست و اگر دندانپزشکتان برایتان تجویز نکرده است، به هوای اینکه دندانتان عفونی شده است، آنتی‌بیوتیک مصرف نکنید!
دندان عصب کشی شده ممکن است تا چند روز پس از درمان درد داشته باشد. این درد با داروهای ضد دردی که دندانپزشکتان تجویز و توصیه می‌کند برطرف می‌شود و نه با آنتی‌بیوتیکی که خودتان بخواهید خودسرانه مصرف کنید!

حال شاید از خودمان بپرسیم، انتی بیوتیک‌ها اگر کاری هم صورت ندهند ضرری هم ندارند، پس چرا مصرف نکنیم ؟ در واقع این طور نیست. آنتی‌بیوتیک‌ها بار اضافی برای سیستم گوارشی ، کبد و کلیه شما وارد می‌کنند . می‌توانند باکتری‌های مفید بدن شما را از بین ببرند و باعث بیماری شما بشوند. ضمنا مقاومت باکتریایی با مصرف بی‌رویه و بی‌مورد آنتی‌بیوتیک‌ها به وجود می‌آید و باعث می‌شود که باکتری‌ها به آنتی‌بیوتیک‌های موجود در بازار مقاومت شوند و دیگر آنتی‌بیوتیک‌ها اثری روی آن‌ها نداشته باشد.
به خاطر داشته باشیم دفعه دیگری که خدای ناکرده از دندان درد کلافه شدیم، در صورتی که منع مصرفی نداریم، ایبوپروفن ساده که در داروخانه‌ها بدون نسخه عرضه می‌شود، تا زمان مراجعه به دندانپزشک بهترین دارو برای کنترل درد ماست و آنتی‌بیوتیک‌ها کاری برای درمان شما صورت نخواهند داد!

مطالب پیشنهادی :

آنچه باید درباره درمان ریشه دندان بدانیم

استراتژی کنترل درد در دندانپزشکی

عصب کشی دندان عقل