همهٔ ما در مورد خواص سمی جیوه چیزهایی شنیده‌ ایم بنابر این طبیعی است که نگران باشیم در ماده‌ای داخل دهانمان جیوه به کار رفته باشد ؛ در این مطلب شما را با خطرات جیوه ی دندانپزشکی آشنا می کنیم ، با ما همراه باشید :

در مورد ترمیم‌ آمالگام مراجعین دندانپزشکی همیشه نگرانی‌های زیادی دارند . مهم‌ترین نگرانی از شنیدن اسم جیوه در ترکیبات این مواد ناشی می‌شود .

اما به راستی جیوهٔ به کار رفته در این ماده که برای پرکردن دندان معمول است ، چه قدر می‌تواند سلامتی ما را تهدید کند ؟ آیا باید به دندانپزشک خود بگوییم که از کاربرد آمالگام در دندان‌ های ما خودداری کند ؟

ترمیم آمالگام چیست؟

در کشور ما ترمیم آمالگام به نام پرکردگی‌های غیرهمرنگ یا سیاه شناخته شده است و در دنیا بیماران آن را به نام پرکردگی نقره (silver fillings) می‌شناسند. در ترکیب این ماده علاوه بر جیوه، آلیاژهای نقره، قلع و مس و برخی آلیاژهای دیگر احتمالی مانند زینک در درصد های متفاوت استفاده می‌شود . ترمیم‌های آمالگام بیش از ۱۵۰ سال است که در دهان صدها میلیون نفر استفاده شده‌اند و بنابراین همهٔ عوارض و مشکلات احتمالی ایجاد شده توسط آن‌ها در این مدت طولانی قابل بررسی بوده است!

آیا ترمیم آمالگام برای سلامتی مضر است ؟

از سال ۲۰۰۸ استفاده آمالگام در سوئد و نروژ و فنلاند محدود شد و کمیته اداره غذا و داروی آمریکا (Food and Drug Administration) (FDA) درباره ایمنی آن ، اظهار نظر مثبتی نکرد .
شورای انجمن دندانپزشکی آمریکا (American Dental Association) در یک سری از کارهای علمی نتیجه گرفته‌ است که آمالگام و کامپوزیت برای دندان ضرر نداشته و برای ترمیم آن موثرند. این مطالعه نشان داد که پر کردن دندان با آمالگام هیچ ضرری برای فرد در پی نداشته و پر کردن دندان با موادی غیر از آمالگام دلیلی ندارد.

آزمایش‌های تصادفی بالینی اخیر هیچ مدرکی برای ضررهای عصب‌شناختی یا کلیوی مرتبط با آمالگام در کودکان ۵ تا ۷ سال نشان نداد.

در دو دهه اخیر مشخص شده که ترمیم آمالگام به طور پیوسته جیوه را در حفره دهانی متصاعد می‌کند. این رهاسازی در فعالیت‌هایی از قبیل مسواک زدن، جویدن، نوشیدن مایعات داغ و تنفس افزایش پیدا می‌کند. همچنین آزاد شدن جیوه می‌تواند تحت تاثیر pH، پوسیدگی بیولوژیکی باکتریایی و پوسیدگی الکتروشیمیایی افزایش پیدا کند .

جیوهٔ آمالگام و جیوهٔ غذاهای دریایی :

خطر جیوهٔ آمالگام از خطر جیوهٔ بسیاری از غذاهای دریایی کمتر است ! البته نوع جیوهٔ این پرکردگی (elemental) متفاوت از جیوهٔ غذاهای دریایی ( نوع متیل مرکوری ) است. ولی مصرف دو وعده غذای دریایی در هفته جیوهٔ بیشتری نسبت به یک ترمیم با این ماده وارد بدن می‌کند که البته هر دو مورد خطری برای سلامتی ندارند.

ترمیم آمالگام

آیا ترمیم‌های آمالگام را باید عوض کنیم ؟

برخی از افراد و حتی دندانپزشکان بیماران را تشویق به تعویض ترمیم‌های فلزی می‌کنند. ولی حقیقت این است که نیازی به این کار وجود ندارد . از قضا خارج کردن ترمیم به ایجاد بخار جیوهٔ بیشتری منجر می‌شود و باعث می‌شود و زیان بیشتری دارد . FDI هم بیماران را از تعویض این ترمیم ها دندان‌های سالمی که ترمیم آن‌ها مشکلی ندارد منع کرده است.

آمالگام یا کامپوزیت ، کدام یک بهتر است ؟

ترمیم‌های رزینی جدید که به کامپوزیت معروف هستند امروزه با استفاده از تکنولوژی نانو به کیفیت استحکامی و زیبایی بالایی رسیده‌اند؛ بنابراین امروزه ترمیم‌های کامپوزیت اگر اصولی استفاده شوند از نظر استحکام با آمالگام فرقی ندارند. ولی با توجه به حساسیت تکنیکی هنوز هم در همه‌جا نمی‌توان از کامپوزیت با خیال آسوده استفاده کرد. بهتر است انتخاب ماده ترمیمی با مشورت بیمار و دندان‌پزشک ، با در نظر گرفتن شرایط خاص دندان و مزایا و معایب اختصاصی برای آن مورد صورت گیرد ؛ بنابراین نمی‌توان نسخهٔ واحدی برای انتخاب نوع ماده پرکردگی برای همهٔ موارد پیچید و بهترین انتخاب وابسته به شرایط متفاوت است.

اصلاً نگران نباشید چون مطالعات انجام شده نشان می‌دهد مقدار جیوه‌ای که روزانه از آمالگام آزاد می‌شود بسیار کمتر از سطح مجاز تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی است.

بیشتر بخوانید :

ترمیم دندان پوسیده به چه شکل است ؟

اگر از فاصله بین دندان هایتان رنج می برید بخوانید؟

تجربه لبخند بی نقص و زیبا با جادوی لومینیرز

در دندانپزشکی زیبایی منظور از اینله و انله چیست؟