دندانهایی که دچار پوسیدگی می‎شوند، نیازمند ترمیم هستند . بازسازی این دندانها توسط دندانپزشک زیبایی و ترمیمی انجام می‎شود.

برای این کار از مواد پرکننده استفاده می‎شود که چندین نوع در اختیار دندانپزشکان قرار می‎گیرد. در صورتی که دندانهای قدامی نیاز به ترمیم داشته باشند، از مواد همرنگ دندان (کامپوزیت) استفاده می‎شود. اگر دندانهای خلفی پوسیده شده باشند، مواد نقره ای رنگ (آمالگام) بهترین گزینه هستند.

دندانپزشک زیبایی,اینله و انله

در این میان می‎توان از ماده پرکننده سومی نام برد که از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است و می‎تواند برای دندانهای با شدت پوسیدگی بالا استفاده شود. این ماده اینله و اُنله زیبایی (Esthetic inlay & onlay) است که شباهت زیادی به کامپوزیت ها دارد. تفاوتی که این ماده با مواد قبلی دارد، در روش ساخت آن است که توسط لابراتوار با روشی مشابه روکش ها ساخته می‎شود. اینله و اونله از جنس طلا، کامپوزیت و یا چینی است و به دلیل لزوم ساخت ترمیم توسط لابراتوار این نوع ترمیم، نیازمند دو جلسه ترمیم است.

نحوه ترمیم دندان با استفاده از اینله و انله

استفاده از روش اینله و اونله برای دندانهای انجام می‎شود که عصب کشی شده اند و نیاز به تقویت دارند. از آنجا که ماده پرکننده اینله و اونله دوام زیادی دارد، می‎تواند دیواره های ضعیف دندانهای عصب کشی شده را تقویت کند. این کار از طریق سیستم های باندینگ و مواد همرنگ دندان (کامپوزیت) انجام می‎شود. ابتدا دندانپزشک زیبایی خوب قالب دندان بیمار را تهیه و آن را به لابراتوار ارسال می‎کند تا چینی آن بر اساس آناتومی دقیق دندان و رنگ مناسب شکل داده شود.

در ادامه دندانپزشک یک سمان رزینی همرنگ دندان ( نوعی چسبی که از مواد مشابه کامپوزیت ها تهیه می‎شود) به حفره دندان بیمار باند می‎کند. در گذشته برای ترمیم دندانهای پوسیده ، قسمت زیادی از دندان بیمار تراشیده می‎شود تا روکش روی آن قرار بگیرد. این امر موجب تخریب و تضعیف دیواره های دندان می‎شود. این در حالی است که در روش اینله و انله، دندانپزشک زیبایی و ترمیمی نه تنها دیواره های خارجی را تراش نمی دهد، بلکه دیواره های داخلی آن را نیز تقویت می‎کند.

مزایای استفاده از اینله و انله

در روش استفاده اینله و انله از قالب استفاده می‎شود. بنابراین تاثیر زیادی در شباهت ماده پرکننده با دندان طبیعی دارد. علاوه بر این، روكش تمام سطوح جونده و سطوح طرفي دندان را پوشانده و بدین طریق قسمت های تیره رنگ دندان مخفی می‎ماند. قسمت انله بزرگتر از اينله است و قسمت يا تمام سطح جونده دندان را مي پوشاند. اينله كوچكتر است و داخل دندان قرار مي‎گيرد. البته به دلیل وقت گیر بودن این روش، هزینه درمان آن نسبت به سایر روش ها بیشتر است.

اينله و انله در بین متخصصین با نام كامپوزيت هاي غير مستقيم نیز شناخته شده هستند که به دلیل استقامت بالا در مقابل سایش دندانها، طول عمر بالایی دارند. میزان دوام آنها بیش از 30 سال تخمین زده شده است. البته باید توجه داشت دوام و مقاومت آنها به اندازه پرسلن يا ترميم هاي فلزي نيست و ممکن است پس از مدتی دچار تغییر رنگ شوند. برای رفع این مشکل می‎توان از روش های بیلچینگ استفاده کرد.

چه زمانی از اینله و انله استفاده میشود؟

زمانی که بخش اعظیمی از دندان دچار پوسیدگی شده باشد، دندانپزشک زیبایی خوب باید قسمت های تخریب شده را بردارد. در این صورت استفاده از مواد ترمیمی همچون آمالگام و کامپوزیت موجب تغییر رنگ دندان و بافت لثه ای می شود که در مجاورت مواد پر کردگی دندان قرار دارد. از سوی دیگر احتمال ایجاد پوسیدگی در اطراف آمالگام افزایش می‎یابد. در این صورت باید از ماده پرکننده اينله و انله استفاده کرد که شیوه ای مطمئن برای بازیابی و ترمیم یک دندان آسیب دیده یا دچار پوسیدگی شدید است.

اینله و آنله به دو صورت Full Ceram و یا Zircad مورد استفاده قرار می گیرند. این دو ماده براساس میزان بافت دندانی از دست رفته توسط دندانپزشک خوب انتخاب می شوند. مورد دیگری که برای استفاده اينله و انله عنوان شده، حساسیت و آلرژی برخی از بیماران به مواد جیوه ای در آمالگام است. در این صورت بیمار می تواند با مشورت با دندانپزشک زیبایی ترمیمی و تشخیص وی از این ماده استفاده کند.