لومینیرز و  لامینیت دو روش درمانی برای پوشاندن عیوب دندانها به شمار می رود که توسط دندانپزشک زیبایی و ترمیمی صورت می‎گیرد. هر یک از این دو روش دارای مزایا و معایب خاص خود بوده و در عین حال تفاوتها و شباهتهایی نیز با یکدیگر دارند.

برای شناخت دو مفهوم لومینیرز و لامینیت ابتدا باید تعریف دقیقی از هر یک ارائه داد و سپس نحوه و چگونگی درمان، طول درمان، هزینه های درمان، مدت دوام و … آنها را مورد بررسی قرار داد و نهایتا به یک نتیجه کلی رسید. در زیر به شرح هر یک می‏پردازیم :

لامینیت

لامینیت یک روش درمانی است که توسط دندانپزشک زیبایی انجام می‏شود. در این روش درمانی، اهدف اصلی عبارت است از: بستن فواصل بین دندان‌ها، اصلاح طرح لبخند ، تصحیح رنگ دندان‌ها ، تغییر و مرتب کردن رنگ دندان‌ها

نکاتی در مراقبت از لامینیت ها‏

لامینیت نیز همچون دندان‎ها‏ی طبیعی باید مورد مراقبت قرار بگیرند و باید روزانه حداقل 2 بار سطح آن را با مسواک شستشو داد و در روز یکبار از نخ دندان استفاده نمود. از خوردن غذاهای سفت، گاز زدن میوه‎ها‏ی سخت از قبیل هویج و یا شکستن اجسام باید خودداری نمود. شکستگی، لب پر شدن، اختلال در چسبندگی با دندان و افتادن آسیب‎ها‏ی عمده در لامینیت می‏باشند که قابلیت ترمیم دارند.

طول عمر لامینیت

میزان طول عمر لامینیت ها‏ عموما 10 سال می‏باشد که البته به میزان مراقبت بیمار و تخصص دندانپزشک نیز بستگی دارد. ناگفته نماند که در طی درمان ممکن است لامینیت ‎ها‏ دچار تغییر رنگ شوند که این مورد نیز قابل ترمیم می باشد.

لومینیرز

لومینیرز به پوشش‌های بسیار نازکی گفته می‏شود که فقط سطحی از دندان که در معرض دید قرار می‏گیرد را می‏پوشاند و قابلیت رفع بد رنگی، بد شکلی، فاصله بین دندان‌ها، کوتاه بودن دندان‌ها و نامرتبی دندان‌ها را دارد. لومینزر از جنس مواد پلی اتیلنی است و می‏تواند یک پوشش رنگی مناسب بدون نیاز به تراش دندان را ایجاد نماید.
لامینت

نحوه درمان لومینیرز

برای درمان لومینیرز ابتدا از دندان‌های بیمار قالب‌گیری می‏شود و سپس در جلسه بعد، درمان نهایی صورت می‏گیرد. لومینیرزها شباهت زیادی به ناخن‎ها‏ی مصنوعی دارند که به دندان‌ها چسبانده می‏شوند. یکی از نکاتی که در استفاده از لومینیرز ها وجود دارد، محدودیت استفاده از آن‌هاست بطوری که در دندان‌هایی که به تغییر سایز و فرم نیاز دارند، نمی‌توان از این روش استفاده نمود. یکی از خصیصه های اصلی این روش درمانی، برجسته شدن دندان و در نتیجه آسیب به لثه می‏باشد. به همین دلیل در بسیاری از موارد دندانپزشک زیبایی ترمیمی، روش درمان بواسطه لامینیت را بر لومینیرز ترجیح می‏دهند.

موارد کاربرد لومینیرز

  • اصلاح خط لبخند
  • کاهش فواصل بین دندانی
  • اصلاح و تغییر رنگ دندان‌های تیره رنگ
  • اصلاح روکش‎ها‏ و پر کردگی‎ها‏ی نازیبا
  • اصلاح فرم و شکل دندان‌های پوسیده و یا شکسته
  • اصلاح دندان‌های تخریب شده در اثر بالا رفتن سن

 نحوه درمان لومینیرز

روش درمانی لومینیرز در دو جلسه انجام می‌شود. در جلسه اول قالب‌گیری صورت می‎گیرد و قالب تهیه شده به شرکت تولید کننده ارسال می‌گردد. سپس ظرف مدت سه یا چهار هفته پروتز در بسته بندی مخصوص همراه با کارت گارانتی بین المللی 5 ساله ارسال می‏‌شود. در جلسه دوم نیز مواد مخصوص کمپانی با کیت اختصاصی مربوط به LUMINEERS روی دندان‌های بیمار قرار می‌گیرد.

نتیجه گیری 
در روش‌های درمان با لمینیت، ممکن است بیمار پس از درمان به حساسیت دچار شود که البته پس از مدتی این حساسیت‌ها از بین می‌رود. این در حالی است که در روش درمانی لومینزر، امکان حساسیت به مواد غذایی گرم و سرد وجود دارد.
در روش درمانی لومینیرز ، به دلیل برجسته شدن دندان‌ها، ممکن است به لثه‌ها آسیب وارد شود اما در روش لمینیت این مشکل وجود ندارد.
در روش لومینیرز سرعت عمل و عدم اتلاف وقت بیمار و خود دندانپزشک زیبایی ترمیمی یکی از مزایا محسوب می‌شود در حالی که لمینیت نیازمند زمان بیشتری است.
در روش درمانی لمینت دندان‌ ها تراش داده می‌شود اما در لومینیرز این امر حذف شده و دندان‌ها و شکل آناتومیک آن‌ها بدون دستکاری، ترمیم می‎شوند.
هزینه‌ای که برای درمان لومینیرز دریافت می‎شود عموما 20 تا 30 درصد بیشتر از روش درمانی لامینیت می‌باشد.
چنانچه بیمار تمایل به بازگشت دندانها به حالت اول را داشته باشد، به دلیل عدم تراش دندان‌ها، این امر امکان پذیر است در حالی که در روش لمینیت ، دندان‌ها تراش داده شده و بازگشت به حالت اول یا غیرممکن است و یا با مشکل انجام می‌شود.
مدت دوام لومینیرز ، 20 سال است در حالی که مدت دوام لمینیت ، 10 سال تخمین زده شده است.