دندان پزشکان و متخصصان دنیای دندان پزشکی هر روز یک تکنولوژی جدید را به دنیا ارائه می دهند در این مطلب شما را با جدیدترین و بروزترین تکنولوزی های برتر دنیا دندانپزشکی آشنا می کنیم با ما همراه باشید …

تکنولوژی جدید در دنیای دندانپزشکی

دوربین داخل دهانی :

دوربین داخل دهان یکی از ابزار هایی است که دندان پزشکان از آن برای عکس برداری دقیق دهان بیمار استفاده می کنند. این دوربین به دندان پزشک این فرصت را می دهد تا تصاوریر گرفته شده را همزمان به خود بیمار نیز نشان دهد. این تکنولوژی جدید نیز بررسی دقیق و کامل دهان بیمار را فراهم کرده است .

عکسبرداری دیجیتالی :

این نوع عکسبرداری سریعتر بوده و اثرات پرتوی کمتری نسبت به عکسبرداری قدیمی دارد. به محض اینکه عکس دیجیتالی دندان بیمار گرفته شد، بعد از چند ثانیه روی صفحه کامپیوتر ظاهر می شود. دندانپزشک با بزرگ کردن تصویر می تواند مشکلات احتمالی را تشخیص داده و سپس توصیه ها یا درمان های مورد نیاز را ارائه دهد. عکسبرداری دیجیتالی خطر کمتری برای بیماران دارند. اثرات پرتوی این عکسبرداری 90% کمتر از عکسبرداری قدیمی می باشد.

ایمپلنت دندانی :

بعد از اینکه دندانی را به دلایل مختللف از جمله پوسیدگی و یا شکستگی از دست می دهیم، جای خالی آن همیشه در دهان احساس می شود به خصوص هنگام لبخند زدن. در گذشته استفاده از دندان های مصنوعی تنها گزینه ی روی میز برای بیماران بود ولی با معرفی ایمپلنت یا کاشت دندان ، گزینه ای پیش روی بیماران قرار گرفت که فرصت تجربه ی دوباره دندان های طبیعی، زیبا و راحتشان را به آنها داد.

ارتودنسی نامرئی :

دستگاه شفاف و غیر قابل رویتی میباشد که طرفداران خیلی زیادی را جذب خود کرده است. افرادی که دندانهای نامنظمی دارند و دوست دارند برای مرتب کردن آنها از درمان ارتودنسی استفاده کنند، ترجیح می دهند به جای استفاده از براکت های فلزی یا سرامیکی از این نوع ارتودنسی نامرئی استفاده کنند. این دستگاه نامرئی را می توان هنگام غذا خوردن و یا تمیز کردن از دهان خارج کرد. در استفاده از این درمان هیچ محدودتی در خوردن و آشامیدن وجود ندارد . در این روش از هیچ سیمی استفاده نمی شود، بلکه قالب هایی به کار می روند که توسط تکنولوژی سه بعدی ساخته شده است. این قالب ها قابل رویت نیستند و افرادی که قبلا به خاطر ظاهر براکت ها سراغ درمان ارتودنسی نمی رفتند، امروزه به راحتی این درمان را شروع می کنند.

استفاده از لیزر در دندان پزشکی :

از لیزر برای کاهش درد و ناراحتی بیمار هنگام انواع درمان های مرتبط با دندان ها و لثه ها می باشد. برای مثال برای پر کردن، کاهش حساسیت دندان ها، خلاص شدن از تومورهای موجود در دهان و همچنین سفید کردن دندان ها از لیزر استفاده می کنند. استفاده از لیزر در دنیای دندان پزشکی کار متخصصان را سریعتر و آسان تر کرده است. بیماران نیز هنگام استفاده از این تکنولوژی جدید احساس درد کمتری دارند. لیزر در دنیای دندان پزشکی احتمال ورود هر گونه باکتری وارد دهان را، هنگام درمان، کاهش می دهد. درصورتی که هنگام درمان باکتری یا میکروب وارد دهان شود، مشکلاتی را برای بیمار به وجود خواهد آورد.

ولسکوپ :

با استفاده از نور دهان بیمار را بررسی می کند تا در صورت وجود مشکل آن را رفع کند. این نوع تکنولوژی برای تشخیص به هنگام بیماری های دهان و دندان می باشد. با استفاده از این تکنولوژی می توان بیماری سرطان دهان را نیز تشخیص داد.

توربین دارای اوزون :

این نوع توربین یک ابزار سریع و راحت و البته بدون درد برای از بین بردن پوسیدگی دندان ها می باشد. این ابزار دارای اوزون – گاز طبیعی و رایجی که برای کشتن باکتری و جرم به کار می رود می باشد و به همین دلیل هم تاثیر گذاری بالایی دارد. این ابزار در تشخیص زود هنگام پوسیدگی و درمان آن نقش مهمی ایفا می کند.

دی نیتروژن مونوکسید و قرص های خواب آور :

نیتروژن مونوکسید ، معروف به گاز خنده ، اثر آرام بخشی در بیماران دارد. استفاده از این گاز بیماران را هنگام درمان آرام می کند ولی همزمان هوشیاری هم دارد و می تواند با دندان پزشک خود صحبت کند. ولی استفاده از قرص های خواب آور موجب به خواب رفتن بیمار شده و هوشیاری وجود نخواهد داشت. این روش معمولا برای افرادی توصیه می شود که از روند درمان ترس دارند و یا برای درمان هایی که درد زیادی دارند.

ابزار شناسایی :

این یک ابزار جدید است که دندان پزشکان برای تشخیص پوسیدگی هایی که توسط عکسبرداری قابل رویت نیستند، به کار می رود. توسط این ابزار بررسی کامل دهان و شرایط دندان ها و لثه ها به طور کامل میسر می شود.

دستگاه جدید سفید کننده زوم :

این دستگاه یک تکنولوژی جدید است که سریع ترو راحت تر دندان ها را سفید می کند. در یک جلسه ملاقات با دندان پزشک ، با استفاده از این دستگاه ، دندان ها مروارید رنگ می شوند.