بسیاری از ما مسواک که می زنیم، باز هم رنگ دندان همان است که هست. فرقی نمی کند. با دیدن چنین شرایطی به سراغ روش های دندانپزشکی زیبایی مانند سفید کردن دندان و یا لمینت دندان می رویم. اما قبل از مراجعه برای لمینت دندان و غیره بهتر است علت تغییر رنگ دندان ها بدانیم.

ممکن است به خاطر نوشیدنی ها یا اسموتی هایی باشد که مصرف می کنیم. یا قهوه، سس سویا، سرکه بالزامیک که این ها به خودی خود رنگ دندان را تغییر می دهند. اما با این وجود به ادامه مطلب دقت کنید. مواردی دیگر را بیان کردیم که بسیار موثرند.

1.لیموناد

در یک روز گرم مطمئنا سراغ یک ترکیب اسید و شکر می روید که حسابی هم برای لبخند زیبایتان بد می باشد. خاصیت اسیدی لیموناد باعث می شود دندان ساییده شده ویا از مینای دندان از بین برود. هنگامی که مینای دندان زیادی باقی نماند، یا به طور کلی از بین برود، دندان به لایه زیرین خود به نام عاج می رسد که این لایه بسیار زردرنگ است.

علت اصلی تغییر رنگ دندان ها

2.نوشیدنی های ورزشی

نوشیدن گاتوراد آبی، که رنگ بسیار رقیق تری نسبت به قهوه و یا چای دارد، اما با نوشیدن آن فقط رنگ دندان هایتان را کدر می کنید. در واقع سطح قند در این نوشیدنی آنقدر بالا هست که باعث رشد انواع باکتری ها شود. به خاطر همین مسبب لک شدن دندان می شود و قند آن هم به مرور سبب پوسیدگی دندان می شود.

3.چای سبز

چای سبز یا قهوه ای که رنگ دندان ها را معمولا زرد یا خاکستری می کنند. البته چای های سبز و کم رنگ تر چنین تاثیری را دارند. پس بخاطر اینکه این مشکل را برطرف کنید، 30 دقیقه بعد از نوشیدن، دندان ها را مسواک کنید.

4.مصرف برخی از داروها

مصرف برخی از داروها به مدت طولانی یا اینکه تحت درمان های جدی مانند شیمی درمانی بود، یا رادیوتراپی، باعث می شود جریان خون به سمت دندان تغییر کند و از درون رنگ آن را به خاکستری تبدیل کند.

5.استخر

به خاطر اینکه شناگرها وقتی شنا می کنند، هربار که دهانشان را باز می کنند آب به داخل دهانشان می رود. به دلیل اینکه مواد شیمیایی ضد عفونی کننده در آب می باشد، سبب لک قهوه بر روی دندان می شود. البته در صورتی است که بیشتر از 6 ساعت در هفته داخل آب مواد شیمیایی ضد عفونی کننده باشد.