دندان پزشکی زیبایی ، شاخه ای از دندان پزشکی است که برای بهتر شدن ظاهر دندان های افراد به وجود آمده است. از آنجا که لبخند اهمیت زیادی دارد، بخشی مهم از این رشته، اصلاح طرح لبخند نام گرفته که این روزها در مورد آن زیاد می شنویم.

در اصلاح طرح لبخند ، اغلب روی چند قسمت تمرکز می شود :

نگین های دندانی

همه این موارد در ایجاد یک لبخند زیبا موثر هستند و گاه لازم است بدین منظور چند درمان انجام شود . این کار معمولا یک کار گروهی است که به دندان پزشکانی با تخصص های مختلف نیاز دارد؛ متخصص ترمیمی، متخصص پروتز، متخصص جراحی لثه، متخصص ارتودنسی و… که به کمک هم لبخند را زیباتر می کنند.

سفید کردن دندان ها

داشتن دندان های سفید، از دیرباز مورد توجه انسان ها بوده و بخشی از زیبایی فرد محسوب می شده. در مورد سفید کردن دندان ها مطالب زیادی نوشته شده است. در بعضی موارد این کار در مطب به وسیله دندان پزشک انجام می شود و گاهی نیز وسایل مورد نیاز در اختیار بیمار قرار می گیرد تا در منزل اقدام های لازم را انجام دهد. دندان های سفید، اولین قسمت از یک لبخند زیبا هستند.

دندانپزشک زیبایی

ترمیم های همرنگ دندان

در گذشته، تنها گزینه موجود برای پر کردن دندان ها، آمالگام و طلا بود اما ترمیم آمالگام به دلیل رنگ تیره ، زیبا نیست به همین دلیل امروزه دندان ها را با موادی همرنگ دندان ترمیم می کنند. روز به روز مواد بهتری به بازار می آیند که هم ظاهر زیبایی دارند و هم دوام و استحکام آنها قابل توجه است و در ترمیم دندان های جلو و هم دندان های عقب به کار می روند.

ونیرها

ونیرها، روکش های چینی بسیار نازکی هستند که روی قسمت جلویی دندان ها متصل می شوند و برای بهتر کردن ظاهر دندان های جلویی ایده آل هستند. آنها در مواردی که رنگ یا شکل دندان دچار اشکال یا شکستگی های ریز باشد، به کار می روند. گاهی نیز برای از بین بردن فاصله های کم میان دندان های جلویی مورد استفاده قرار می گیرند. نصب این روکش ها به دلیل نازکی، به تراش زیاد دندان نیاز ندارد و به همین دلیل در مقایسه با روکش های معمول دندان، راحت تر است.

جراحی لثه برای زیبایی

در ۲ حالت جراحی لثه لازم می شود:

۱) لبخند لثه ای که در آن هنگام لبخند زدن، لثه به مقدار زیادی آشکار می شود. علت این حالت گاه کوتاهی لب بالا و گاه سایش دندان های جلو است.

۲) لبخند با دندان های بلند که در این حالت لثه ها تحلیل رفته اند و دندان ها بلندتر از حد معمول دیده می شوند. در این شرایط نیز لبخند زیبا نیست و نیاز به جراحی وجود دارد.

ارتودنسی

ارتودنسی، یکی از روش های معمول برای اصلاح و ردیف کردن دندان هاست. این کار علاوه بر زیبا کردن ظاهر، عملکرد دندان ها را نیز بهبود می بخشد. ارتودنسی معمولا در صورت روی هم بودن دندان ها، دندان های بیرون زده، دندان های فرورفته، دندان های از هم باز مانده، لازم است.

ایمپلنت

در بعضی موارد که دندانی از دست رفته، می توان به کمک ایمپلنت، محل خالی را پر کرد. استفاده از ایمپلنت های دندانی به تازگی رواج زیادی یافته است.

نگین های دندانی

این نگین ها از جدیدترین وسایل برای زیبایی دندان هاست که باعث درخشان شدن لبخند می شود و امروزه استفاده از آنها گسترش یافته است. البته هنوز هم در مورد استفاده از آنها اختلاف نظر جدی وجود دارد و بسیاری از صاحبنظران و کارشناسان به?هیچ وجه استفاده از آن را توصیه نمی?کنند.

نوشتن تاریخ به کمک دندان

شاید فکر کنید دندان پزشکی زیبایی کار جدیدی است اما باید بدانید که این کار قدمت زیاد دارد و بعضی انواع آن در دوران باستان رواج داشته است. در همه طول تاریخ بشر، دندان های سالم نشانه و نماد جوانی، قدرت و زیبایی بوده و همیشه دندان جزئی مهم از صورت زیبا محسوب می شده است. در بعضی تمدن های کهن، تزئین دندان رواج داشته و احتمالا نشانه قدرت، ثروت یا علایق مذهبی بوده است. شواهدی از چین، هند، آفریقا و آمریکای شمالی به دست آمده که نشان دهنده تزئینات روی دندان ها بوده است. مثلا جمجمه هایی از تمدن مایاها در مکزیک یافت شده که روی دندان های جلویی صاحبان آنها تزئیناتی از سنگ های مختلف وجود دارد. گاهی نیز خراش هایی روی دندان های جلویی ایجاد می شده که نشانه مقام و جایگاه فرد بوده است. در بعضی جمجمه ها، روی دندان ها، روکش هایی از جنس طلا وجود دارد که برای زیبایی قرار داده شده اند. جمجمه ای نیز از منطقه ای در پاکستان پیدا شد که روی دندان جلویی آن، تزئیناتی از جنس فیروزه به چشم می خورد.

در برخی جمجمه های به دست آمده از تمدن های کهن، دیده می شود تکه ای صدف را به شکل دندان درمی آورده و در جای خالی دندان قرار می دادند. گاهی نیز جای خالی دندان را با دندان حیوانات (مثل گراز) پر می کردند. باستان شناسان اصطلاح جالبی دارند؛ آنها می گویند از روی دندان های به دست آمده می توان تاریخ را بازخوانی کرد!