روکش های فول سرامیکی یا همان روکش های تمام چینی ( IPS_e.Max) از جنس های بسیار مقاوم ساخته می شود که برای استفاده از آن به فریم زیرین هیچ نیازی نیست .

این نوع روکش های زمانی استفاده می شوند که هدف از درمان زیبایی و ترمیم دندان های لب پر شده و شکسته و یا دندان هایی که به هر دلیلی دچار تغییر رنگ شده اند، باشد . از آنجا که روکش های فول سرام با لثه سازگار هستند و بخوبی بر روی دندان فیکس می شوند، تشخیص اینکه دندان ها ترمیم شده اند برای دیگران دشوار است . از آنجا که روکش های سرامیکی نیز همچون روکش های سیلیکا و زیرکونیا استحکام و دوام بالایی دارند ، ماندگاری آنها نیز بالاست و به راحتی لبه آنها تیره و بدرنگ نمی شود . ضمن اینکه زیبایی دندان را نیز به بیمار هدیه می دهند.

روکش های فول سرام

  • انواع روکش دندان فول سرام

روکش های فول سرام یا تمام سرامیکی به انواع مختلفی تقسیم می شوند که هر یک خصوصیات منحصر به فرد خود را دارند و عبارتند از:

1-     روکش های فول سرام پرسلاین

اولین نوع روکش های فول سرام پوشش پرسلاین است که یک قرن از ساخت آن می گذرد. این روکش زیبایی بیشتری دارند اما به دلیل استحکام کم، برای درمان دندانهای آسیاب مناسب نیستند و فقط برای دندانپزشکی زیبایی کاربرد دارند.

2-     روکش های فول سرام مدرن

این نوع روکش های مدتی پس از روکش های پرسلاین ساخته شدند. از آنجا که برای ساختن آنها از مواد جدیدتری استفاده شده، به آنها روکش های سرامیکی مدرن گفته می شود. استقامت این نوع روکش های نسبت به نوع قبلی بیشتر است.

  • مزایای روکش های فول سرام

1-     استفاده برای دندانپزشکی زیبایی ترمیمی

اولین کاربرد روکش های تمام سرامیکی برای زیبایی و ترمیم دندان ها خراب است. روکش های پرسلاین نیمه شفاف به دلیل شباهت زیاد به دندانهای طبیعی استفاده بیشتری برای زیبایی دارند.

2-     نداشتن لبه فلزی

از آنجا که این نوع روکش های تماما از جنس چینی هستند و هیچ فلزی در آنها استفاده نمی شود، موجب تیره شدن لبه دندانها نمی شود. در عین حال دندان استحکام کمتری دارد که بیمار باید از آنها مراقبت بیشتری کند.

3-     انطباق پذیری با ساختار طبیعی بدن

روکش های فول سرام با ساختار طبیعی بدن سازگاری دارند. این نوع روکش ها سطح سایش کمتری در مقایسه با مینای دندان دارند. این ویژگی روکش های فول سرام شباهت زیادی با روکش های طلا دارد. در نتیجه روکش های فول سرام دوام و ماندگاری بیشتری در برابر مشکل سائیدگی دارند.

4-     امکان جایگذاری روکش های فول سرام تنها در یک جلسه

دستگاه هایی که برای تهیه روکش های فول سرام استفاده می شوند، اغلب در مطب دندانپزشکی وجود دارند. همین امر موجب کاهش هزینه و همچنین زمان درمان می شود. به طوری که دندانپزشک تنها در یک جلسه از دندانهای بیمار قالب تهیه کرده و سپس روکش متناسب با آنها را تهیه می کند. بنابراین در مدت حدود 20 تا 30 دقیقه روکش ها با چسب مخصوص بر روی دندانهای بیمار قرار می گیرد.

  • معایب استفاده روکش های فول سرام

1-     طول عمر کوتاه: روکش های فول سرام نسبت به روکش های تمام فلزی استحکام و دوام بالایی ندارند و در مقابل سختی، استحکام، شکنندگی و ترک خوردگی، ضعیف هستند. با این وجود برای زیبایی دندان بیشتر انتخاب خوبی هستند.

2-     محدودیت در استفاده: روکش های فول سرام از مواد یکنواخت ساخته می شوند و از اینرو برای دندان های دارای برجستگی و فرورفته مناسب نیستند.

  • میزان دوام روکش های فول سرام

میزان دوام روکش های فول سرام بین 5 تا 15 سال متغیر است که به عواملی از قبیل:

–          لثه بیمار

–          مهارت و توانایی دندانپزشک در ساخت روکش

–          مراقبت های پس از درمان و رعایت بهداشت از طرف بیمار

–          مراجعات بعدی بیمار برای معاینه روکش ها و ترمیم در صورت نیاز