با لامینت دندان لبخند زیبا داشته باشید

جالب است بدانید بر اساس آخرین آمار گرفته شده بیش از ۸۵ درصد افراد از وضعیت ظاهری دندان های خود راضی نیستند و دوست دارند با استفاده از تکنیک های جدید زیبایی دندان های شان را اصلاح کنند .

باتوجه به این مساله که درسالهای اخیر معیارهای بهداشتی نسبت به گذشته دچار تحولات اساسی شده و آمار پوسیدگی ها و سایر مشکلات دندانی در برخی از کشور ها بسیار کاهش یافته ،دندانپزشکی وارد عرصه دیگری شده است،یعنی انجام فعالیتهای مختلف زیبایی برروی دندان ها و البته درراس این تکنیک ها هم لامینیت قرار دارد که قطعا تا به حال بارها و بارها نام آن راشنیده اید . برای آشنایی بیشتر با لامینیت دندان ،مزایا .معایب آن دراین مقاله شما را راهنمایی می کنیم .

لامینیت دندان و مورد استفاده آن :
لامینیت دندان به پوسته نازکی از سرامیک اطلاق می شود که بعد از تراش مختصر دندان روی سطح لبی یا گونه ای آنها چسبانده می شود . مهمترین کابرد لامینیت درزیبا سازی دندان ها یا باز گرداندن انها به وضعیت اولیه و حتی تهیه از آن و در نهایت بهبود زیبایی دندان است .مثلا دندانی که در نتیجه معالجات ریشه تغییر رنگ پیدا کرده و تیره شده را می توان با لامینیت اصلاح کرد.همچنین در دندانهایی که چندین بار متوالی پر وبد رنگ شده اند هم می شود از لامینیت استفاده کرد ویا این که دندانهای چرخیده و تورفته و بد فرم را می شود به شکل دلخواه درآورد.

تاریخچه مختصری از لامینیت های دندانی :

لامینیت حدود چندین دهه پیش درهالیوود و برای ستارگان سینما مورد استفاده قرار می گرفت اما چون در آن زمان چسبها ویا به اصطلاح علمی بایندینگ ها هنوز ساخته نشده بودند .آنها را با چسب معمولی روی سطح دندان می چسباندند و بعد از فیلم برداری بر می داشتند نمونه بارز آن دراکولاست که دندان های نیش بلندی داشت و به همین روش چسباندن می شد ولی استفاده از لامینیت های امروزی به حدود ۲۰ سال پیش بر می گردد و با توجه به این که از آن زمان تا به حال سرامیک ها وچسب ها از کیفیت بالاتری برخوردار شده اند کاربرد آن هم گسترش بیشتری پیدا کرده و افراد بسیاری هم از آن برای اصلاح دندان های خود استفاده می کنند .

لامینت دندان

لامینیت دندان یا ارتودنسی : 
خوب البته باید ارتودنسی و لامینیت را دو مقوله مستقل از هم شمرد چرا که ارتودنسی دندان در صورتی که در سنین کودکی صورت گیرد بسیار مؤثر تر وکاراتر است. اما چون اغلب افرادی که ناهنجارهای دندانی دارند دراین مقطع سنی قرار ندارند و ضمناً درمان های ارتودنسی طولانی بوده وبه دلیل داشتن سیم های متعدد برای افراد با سنین بالا چندان خوشایند نیستند طبیعتاً لامینیت طرفداران بیشتری یافته است .

میزان تراش و قالبگیری روکش های لامینیت :
میزان تراش بسیار محدود است یعنی حدود ۰/۷ تا ۰/۵میلی متر از قسمت لبی یا گونه ای ( مسطح ترین قسمت دندان ) تراشیده می شود وپس از قالبگیری وساخت ،لامینیت روی دندان چسبانده می شود ودر مواردی هم که دندان تورفته است اساساً تراشی لازم نیست ضمن آن که درتمام انواع تراش ها تنها سطح لبی دندان دست می خورد وبقیه سطوح سالم باقی می ماند. بناربراین درمان لامینیت نسبتا محافظه کارانه و کم صدمهم است.

لامینیت دندان برای دندانهای ساییده شده و شکسته :
مایکی از وظایف اصلاح خنده با Smile line است زمانی که یبماری می خندد لبه دندانهای بالا باید به موازات قوس لب پایین باشند و وقتی دندان ها به هر علتی ساییده و کوتاه شوند این خط خنده برعکس شده وچهره فرد حالت پیری پیدا می کند وبا استفاده از لامینیت و تکنیک های جدید مربوط به ان این ساییدگی ها جبران شده و دندان به وضعیت نخست بر می گردد.

سفید کردن دندان با لامینیت دندان :
مسلماً با توجه به این که درسالهای اخیر داشتن دندان های سفید متداول شده است .برای این افراد اگر فرم دندان ها قشنگ است و فقط مشکل در رنگ آنهاست عمل Bleaching یا سفید کردن دندان ها توصیه میشود نه لامینیت چرا که با وجودی که لامینیت یک درمان محافظه کارانه است و با تراش مختصری روی سطح دندان انجام می شود اما به هر حال دندان دست خورده شده ودیگر بازگشت به فرم اولیه امکان پذیر نیست در حالی که با استفاده از روشهای سفید کردن دندان ، پوسیدگی دندان یا توسعه آن باید هر ۶ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کرد و برای کودکان از فلوراید تراپی استفاده کرد.

لامینیت دندان دائمی یا موقت ؟
کاملاً ساده و مختصر است درمان با لامینیت نظیر سایر معالجات دندانپزشکی موقتی است ونه دایمی علتش هم این است که جدا از تحلیل ها و فرسایش های سطح دندان ها مواد به کار رفته در لامینیت ها یا هر درمان دیگر دندانپزشکی طول عمر مشخصی داشته و به مرور زمان از بین می روند والبته این روند فرسایش و تخریبی مربوط به همه ابزارهای دور و برماست نه منحصراً دندان مثل اتومبیل ،تلویزیون ،کفش وغیره . بنابراین نمی شود انتظار داشت که درمان با لامینیت مادام العمر بوده و نیاز به تکرار مجدد نداشته باشد .

نظر دندانپزشکان نسبت به لامینیت دندان :

امروزه بعید است که دندانپزشکی به عنوان یک درمان لوکس ویا اشتباه نگاه کند .زیرا مراکز علمی دنیا با تمام تحقیقاتی که صورت می دهند چنین دیدگاهی ندارند و به صورت یک درمان روزمره درآمده است . البته لامینیت نیز یکی از درمان های دندانپزشکی است و هر درمانی جایگاه خود را دارد . مثلاً ایمپلنت دندان نیز همین ویژگی را دارد .

البته بدیهی است درمان های زیبایی و یا ایمپلنت نیاز به دانش و تبحر و دیدگاه هنری و دست هنرمندانه دارد و طبعاً به این دلیل همانطور که کار همه نقاشان یا هنرمندان یکسان نیست کار دندانپزشکان مختلف نیز متفاوت خواهد بود و من اطمینان دارم اکثریت دندانپزشکان کم و بیش دارای چنین ویژگی هایی هستند .ولی ممکن است دندانپزشکی علاقمند نباشد ویکسری از درمان ها را انجام دهد واین اتفاقاً خیلی خوب است زیرا هر فردی باید نسبت به آنچه که توانایی آن را در خود حس می کند عمل کند

روش های دیگر به غیر لامینیت دندان: 
بله چون اصولا در دنداپزشکی زیبایی برای اصلاح طرح لبخند زیبایی از روشهای مختلفی استفاده می شود. مثلا گاهی حتی با یک تراش مختصر در دندان نیش بد شکل ، می توان به زیبایی مطلوب دست یافت بدون این که به دندان صدمه ای بخورد یا حساس شود همچنین اگر لبه دندان دچار بریدگی کوچک یا متوسط باشد با مواد همرنگ دندان که کامپوزیت دندان (composite) نامیده می شوند می توان زیبایی مطلوبی را برای دندان فراهم کرد و یا این که از ماده چسبنده خاص که قابل اتصال با دندان هستند استفاده نمود و در حقیقت به جای استفاده از آمالگام هر چند ماده بسیار خوبی است ولی رنگ خوبی ندارد این تکنیک استفاده شود .

لامینت دندان و زیبایی کامل دهان و دندان :
باید به این نکته مهم اشاره کرد و آن این است که زیبایی یک مفهوم نسبی است و هیچ تعریف مطلقی در مورد آن وجود ندارد گاهی وجود دندان های طبیعی علیرغم نداشتن ترتیب درست تناسب بیشتری با چهره فرد دارد ولازم نیست که با استفاده از تکنیک های زیبایی به دندان تقارن کامل دارد .بنابراین کاربرد لامینیت یا هر روش دیگری بیشتر جنبه فردی دارد و نمی شود آن را به صورت تمام تعمیم داد ویا یک الگوی مشخص مثلاً دندان های سالم ومرتب یک فرد یا هنرپیشه ای در یک مجله مشاهد میشود را معیار زیبایی خود قرار داد.

در پایان :
تمام درمان های دندانپزشکی نباید نیازهای جویدن ،تکلم ،راحتی و همچینین فرد را تامین نماید اما گاهی برای بیمار راحتی و جویدن مهم تر است و گاهی زیبایی ، برای یک فرد اهمیت بیشتری دارد . برای هر یک از درمان ها روشهای متفاوتی وجود دارد که به بیمار پیشنهادمی گرددو واین در نهایت بیمار است که تعیین کننده نوع درمان می باشد .

به عنوان مثال بیماری که دندان یا دندان هایی را از دست داده است می توان یا یک پروتز متحرک دندان و یا پروتز ثابت دندان و یا ایمپلنت دندان های از دست رفته را جایگزین نمود و طبعاً هر یک از درمان ها هزینه های متفاوتی دارد . بنابراین همواره برای یک مشکل راه های مختلفی می تواند وجود داشته باشد . مهمترین کاربرد لامینیت در زیباسازی دندان هاست مثلاً دندان هایی که در نتیجه معالجات ریشه تغییر رنگ پیدا کرده ویا چندین بار متوالی پر و بدرنگ شده اند و همین طور دندان های چرخیده و تورفته و بد فرم را با لامینیت می توان اصلاح کرد و به شکل دلخواه درآورد  .